Harde woorden

05-02-2014 07:45

Gisteravond keek ik naar een interview tussen Mevr. Jinek en ene heer Manuhutu. Ogenschijnlijk een mediaoffensief van een motorclub onder vuur. Niet geheel onlogisch na de onlangs vertoonde "openhartige" inkijk in het leven van tegenhanger No Surrender en het breed uitgemeten geroeptoeter van een Satudarah desident genaamd Kuipers. 

Mevr. Jinek dufde het aan om redelijk kritisch enkele onderwerpen aan te snijden die het onderscheid duiden tussen het clubje kerkgangers waar ik me dagelijks een uurtje tussen bevind, en de motorclub in kwestie. Daarbij viel mij op dat de antwoordende akela zich niet liet verleiden tot stemverheffing en even stiocijns als inhoudsloos bleef. En daarmee diende dit alles geen enkel doel. Een gemiste kans als je het mij vraagt.  

In de afgelopen 25 jaar hield ik mij bezig met marketing en salesactiviteiten. Termen die eigenlijk niets anders zeggen dan dat je een product of dienst onder de aandacht brengt om er zo veel mogelijk mensen in te doen laten geloven. En daarbij maakt het niets uit wát je verkoopt, maar hoe en waar je het verkoopt. Een platform als waar Dhr. Manuhutu zich gisteren bevond is dan ook voor iedere salesman de aller natste droom. Want prime-time gratis pitchen is voor weinige weggelegd.

Hoe slim was het geweest als de voorman zijn tijd had benut om Arthur japin uit te nodigen om samen per motor naar Sochy af te reizen om te protesteren tegen de mensenrechten. Want net als in het dagelijkse leven wordt je ook als motorclub te allen tijde afgerekend op je laatste wapenfeit. Helaas trof ik niet veel meer dan een aardappelzak die zijn eigen antwoorden ontkrachte en daarmee duisternis in stand hield.

Wellicht begeef ik me met deze uitspraken op glad ijs en word ik binnenkort ergens opgewacht in een steegje. Want dat past in de lijn der verwachting zou je zeggen. Slimmer zou zijn om me een baantje aan te bieden als PR-vertegenwoordiger. Want iedere onderneming heeft minstens één iemand nodig om de boodschap zó te vertellen dat het leidt tot sympathie. En dan maakt het niets uit als je er aan de achterkant een enorme puinhoop van maakt. Kijk maar naar de Rabobank.   

Fijne dag.