Me have een droom

28-01-2014 17:29

 

Ik stoor mij de laatste tijd behoorlijk aan de verloedering van taal. En dan heb ik het niet direct over het gebruik van dán en áls, en zo nu en dan een spelhout, want daar struikelt zelfs onze Minister President over, maar over het gebruik van dát en dié. Schijnbaar gaat die verandering gepaard met maatschappelijke acceptatie. Want ook op tv hoor ik niet zelden presentatoren deze tenenkrommende fout maken. Zo ook Jandino Asporaat , presentator van de Dino show. Zeer succesvol bij de multiculturele samenleving en daarmee nuttig binnen het publieke bestel. En ja de man komt van de Antillen, dus had wellicht een taalachterstand toen hij zich hier vestigde. Maar wie heeft het dan zo ver laten komen dat hij maar één lidwoord kent en daarmee dus de plank volledig misslaat als het gaat om de toepassing van bijvoegelijke of persoonlijke voornaamwoorden? En heeft de Publieke Omroep niet ook een educatieve functie? Op straat constateer ik trouwens steeds meer eenzelfde taalonkunde, waardoor ik vermoed dat het vooral stoer is om zo dom mogelijk te klinken.  

Verkeerd woordgebruik tref je ook veelvuldig aan in winkels. Niet dat ze in hun uitingen veel spelfouten maken, maar ze misleiden je met termen die interpreteerbaar zijn. Neem nou "de laagste prijsgarantie". Vooral supermarktketen Jumbo grossiert hierin. Dat doen ze handig door hun beperkte voorraad vergelijkbare producten aan te vullen met een huismerk. Want die kun je nergens mee vergelijken en is daarmee automatisch het goedkoopst. Dat betekent bijvoorbeeld voor gepelde tomaten van een gangbaar merk, dat ze bij Jumbo net zo duur zijn als bij alle andere supermarkten. Namelijk €0,33 per blik. Maar dat schap is altijd leeg. Hetzelfde product in een Jumboblikje kost €0,66 Laagste prijsgarantie.......me-hoela!

Energiebedrijven hebben dit principe tot kunst verheven. U snapt namelijk tóch niks van uw energierekening. Zo bood een groot Duits energiebedrijf onlangs 7% korting op haar eigen goedkoopste prijs als alle leden van een sport of muziekvereniging bij hen klant zouden worden. Maar zelfs met aftrek van die 7% waren ze verre van goedkoop. 

Vereniging Eigen Huis doet daar nog een schepje bovenop. Die stelt alleen maar haar "betrouwbare" naam ter beschikking om u te strikken voor een ondoorzichtige energiedeal en doet daarbij net of ze voor uw belang opkomt. Wat ze er niet bijzegt is dat u direct bij hen een lidmaatschap aangaat en dat ze een stevige bonus per aanmelding opstrijken. Degene die "de veiling" daadwerkelijk organiseert is een internationale verkoop en marketingorganisatie genaamd IchoosR die zich richt op CRM en VRM............... Pardon? Dat is moeilijk voor zo veel mogelijk "potentiële" klantgegevens verzamelen om daarmee geld te verdienen aan u met de zogenaamde beste deal en/of het "verkopen" van uw gegevens voor andere doeleinden.

Oja en dan roepen ze nog wat over groen.......Maar die wassen neus leg ik wel uit na de veiling.

Trouwens, en dan krijgt u die zogenaamde deal en snapt u er vervolgens helemaal niets van. Want je moet echt wel verstand van zaken hebben om appels met peren te kunnen vergelijken. Zeker omdat energiebedrijven met 4 cijfers achter de komma werken en sommige hun tarief inclusief regiotoeslag en of energiebelasting publiceren. 

Dus dan vertrouw je maar op -de fabel- dat u meer dan tweehonderd euro gaat besparen, omdat de boodschap komt van de "betrouwbare" Vereniging Eigen Huis.................toch?

Mijn pleidooi roept dan ook op tot openheid van zaken en heldere taal....., Zeg maar. 

Fijne dag.

http://www.youtube.com/watch?v=qkuwGMnxOKs

 

Ps. Ik heb me aangemeld voor de VEH-deal en zal de vergelijking met andere energieleveranciers hier publiceren voordat u of ik een akkoord moeten geven. We zullen zien........