Gezocht; gehaakt telefoontafelkleedje

27-01-2014 06:25

Er bekroop mij een moment van gelukzaligheid toen ik op tv vernam dat een telecomaanbieder ons attendeert op de UIT-knop van de GSM. Een mooie tegenhanger van het bericht dat Fast Moving Consumer Giants je shopgedrag analyseren via de openstaande WIFI verbinding van datzelfde apparaat. We wisten natuurlijk allemaal al dat je een gms gewoon kunt uitzetten. Maar het mág gewoonweg niet. Want ben je even niet online, bereikbaar of What's App je niet snel genoeg terug, ben je óf boos, óf dood.

Langzaam worden we stapelmesjokke van de onafgebroken tsunamie aan impulsen die er op gericht zijn om ons leven zo eenvoudig mogelijk te maken en de mensen die we graag bij ons hebben, onafgebroken bij ons te hebben. Zo zeer zelfs dat we elkaar bij échte ontmoetingen nog maar nauwelijks iets te vertellen hebben en daarom maar gaan shoppen of naar onze gsm staren. 

Toen mijn oma een telefoon kreeg, we spreken jaren 80, moest er een speciaal tafeltje komen en een kleedje worden gehaakt. Het apparaat diende ook uitsluitend voor vragen die je kon beantwoorden met JA. Ze nam er mee op en sloot er mee af. Want de enige reden waarom je oma belde, athans dat dacht oma, was om te vragen of ze thuis was en je op bezoek mocht komen. En oma was altijd thuis, dus JA. Dat liet menig beller niet zelden in verwarring achter om daarop toch maar even een bezoekje te brengen. En dan had oma dus weer gelijk. Zo simpel is het. 

De vernomen boodschap je telefoon eens uit te zetten voedt de nieuwe trent in marketing die erop gebaseerd is dat jij als consument bewuster moet kiezen voor jezelf en minder deel moet gaan nemen aan het groepsbesluit. Ook dat wisten we al, maar voor bepaalde producten klinkt dat nog onlogisch en dat is dan weer slimme markting.  Wees daarom vooral waakzaam op de echtheid ervan.

Ik persoonlijk zet mijn telefoon al jaren met tijd en wijle uit. Maar ja, ik ben dan ook de kleinzoon van mijn oma.

Fijne dag.