Slim is het nieuwe dom

14-02-2016 08:37

 

Gemak dient de mens. Daar weten ze bij Post.nl, en al die andere pakketbezorgers, alles van. Waar je ook kijkt staan busjes op het trottoir geparkeerd, en bellen mannetjes in fecaliengekleurde tenues vooral bij buren aan om pakketjes te deponeren. We hebben slechts nog oog voor een super efficient leven, en nemen nauwelijks nog moeite om onze zintuigen echt te prikkelen. Hoeft ook niet meer, want alles zit toch al in een doos. Is het geen Zalando, Bol.com, Coolblue, of pizzadoos, dan is het wel een boodschappendoos. Want zo houden we meer tijd over om ons te verdiepen in zaken die het leven zogenaamd "Mindfull" maken. Wat dat ook moge zijn. 

We zitten hele dagen met onze slimme telefoon, koelkast, auto, thermostaat en printer aanhoudend op Youtube, Facebook, Linkedin, Snapshot, Instagram, Whatsapp en Twitter. Er is zelfs een horloge waarop je kunt zien of de telefoon in je broekzak nog iets te melden heeft. Alles lijkt tegenwoordig slimmer dan wij zelf. 

Zonder besef zijn we getransformeerd tot consumptieslaven die aanhoudend persoonlijke informatie verstrekken aan meisjes en jongetjes die al die data omzetten naar hele slimme bruikbare software-dozen, waarmee de hoogste bieder ons nog efficienter nutteloze troep in de strot kan duwen. 

Maar gelukkig is de oplossing eenvoudiger dan je denkt. Je hoeft er niet eens slim voor te zijn en het komt je gezond verstand bijzonder ten goede. Het enige wat je hoeft te doen is al die slimme dozen die je volproppen met een overdaad aan nutteloze, oppervlakkige en voorgekauwde troep even aan de kant te leggen, om vervolgens zonder doordacht plan naar buiten te gaan. Bij voorbeeld om spontaan ergens te gaan eten bij iets waar je per ongeluk tegen aanloopt. 

Mocht dat een beetje onwennig aanvoelen, biedt een lege bananendoos uitkomst. Die vind je in iedere supermarkt, waar je toevallig ook zelf je boodschappen kunt uitkiezen. 

Sterkte.