Het rijk der fabelen vertoont scheuren

15-06-2016 09:57

We kennen allemaal de Gouden Loekie als prijs voor het "beste" reclamefilmpje van het jaar. Een vakjury en inzendingen van het volk bieden uitkomst. Die twee matchen wat mij betreft sowieso nooit. Want wie verzekert mij dat de gepresenteerde uitkomst rijmt met de werkelijkheid? Stemmingmakerij als je het mij vraagt. 

Maar er bestaat ook zoiets als Het Houten Reclame Blok. Je raadt het al, de tegenhanger van zogenaamd succes. Dan broed bij mij direct de vraag wie daadwerkelijk spekkoper blijkt als het om de uitkomst gaat? 

Irritante reclames zijn zo oud als de ether zelf. Daar hoorde je verder niemand al te veel over, totdat ene Tom de Ridder, die overigens als persoon niet bestaat, ons dagelijks begon te bestoken met gezever over een tankpas. Iets met bonnetjes en fiscus-proof, wat dat ook moge zijn. De aandacht was overweldigend. Tom werd volksvijand nr. 1. De Salah Abdeslam van iedere leasebakrijder. Om gek van te worden. Waar je ook naar luisterde, Tom was altijd in de buurt met zijn irritante " Hi, ik ben..". 

Wat volgde waren ontelbare digitale lynchverzoeken, klachten bij de daarvoor bestemde Code Commissie, zelf TV-uitzendingen werden gevuld met de emotionele gevolgen van het alom aanwezige penetrante brandstofmannetje. De oprichter-eigenaar van al dat kwaad, lachte publiekelijk bij Jinek op de bank in zijn vuistje omdat de aanmeldingen bleven binnenstromen. Bedoeld of onbedoeld briljant!

Mogelijk was dat ook het startsein voor nagenoeg alle andere bedrijven die reclameblokken vulde, om zich slechts nog te richten op het tarten van de collectieve geest. Want hoe meer aandacht, hoe beter. Publieke klaagzang werd het doel. De trend was gezet. 

En toen was daar vanochtend op de radio een rappende moralist, die in een minstens 4 minuten lang durend pleidooi sprak over zaken waar ik me direct in vond. We spreken hier naar ik vermoed, over een uitzonderlijke reclamecampagne. De man had het over schimmige voorwaarden, bonussen, mooipraterij, grijpgedrag en meer van dat. 

"Wat als?" was de boodschap. En dat in opdracht van een niet nader genoemde verzekeraar wel te verstaan. Dan leg je de lat op zijn hoogst. Hoe dan ook een teaser die Hi van de troon stoot, zo vermoed ik, tenzij bedrog. 

Hoe het ook zij, het hakte er bij mij in omdat ik oprecht hoop dat als die boodschap rijmt met de uitvoering van de niet benoemde instantie, dit wel eens de eerste daadwerkelijk oprechte reclame, aller- tijden, kan zijn. Story telling is hot. Kinderen worden gevraagd als respondent. Puur is de nieuwe manier om jezelf te onderscheiden.Dan volgen er meer, zoals Tom de Ridder heeft bewezen aan de andere kant van het spectrum..  

Zouden we dan eindelijk zijn belandt in de transitie van gezevers naar oprechte overtuiging? 

Tom de Ridder is inmiddels ter ziele. Zijn nalatenschap heet tegenwoordig slechts nog Tom. 

Het zou dan ook mooi zijn als Tom's boodschap binnenkort ook geloofwaardig wordt vertelt. Want op basis van persoonlijke kennis weet ik dat de man achter Tom bovenal strijdt tegen dominerende marktpartijen. En dat maakt Tom, wat mij betreft, ineens een stuk minder irritant. Ook al is ie dat wel.